Vademecum Pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej

- wypalenie zawodowe - radzenie sobie ze stresem - zarządzanie i komunikacja w oparciu o zasady przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji

od do

Program Szkolenia

I dzień szkolenia

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
Rejestracja uczestników

II dzień szkolenia

prowadzi dr Monika Polaczek
09:00 - 13:00 Wypalenie zawodowe Pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej - grupa wysokiego ryzyka
  • Definicja wypalenia zawodowego (wg WHO i badań psychologicznych).
  • Charakterystyka zawodów wysokiego ryzyka – dlaczego OPS są szczególnie narażeni?
  • Etapy wypalenia zawodowego, sygnały ostrzegawcze.
  • Case study – omówienie konkretnych przykładów wyzwań w pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej.
  • Stresory związane z pracą w Ośrodku Pomocy Społecznej
  • Trójskładnikowy model wypalenia zawodowego
  • Metody zapobiegania syndromowi burnout.
  • Narzędzia diagnostyczne: np. kwestionariusz MBI (Maslach Burnout Inventory).

III dzień szkolenia

prowadzi dr Monika Polaczek
09:00 - 13:00 Zarządzanie i komunikacja w OPS w oparciu o przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
1. Wprowadzenie do tematu mobbingu:
  • mobbing w znaczeniu prawnym i w znaczeniu psychologicznym;
  • różnica między mobbingiem a konfliktem;
  • statystyki i skutki mobbingu dla jednostki i organizacji
  • klient wymagający;
2. Cechu osobowości sprzyjające mobbingowi:
  • charakterystyka osób podatnych na mobbing;
  • osobowość „mobbera” – kto najczęściej dopuszcza się mobbingu?
  • case studies: jak cechy osobowości mogą wpływać na dynamikę mobbingu w organizacji?
3. Błędy w zarządzaniu sprzyjające mobbingowi.
4. Niewłaściwa komunikacja jako czynnik ryzyka mobbingu:
  • rodzaje niewłaściwej komunikacji;
  • rola komunikacji w zapobieganiu mobbingowi;
  • jak rozpoznawać nieodpowiednią komunikację?
5. Budowanie zespołu jako element profilaktyki mobbingu:
  • rola lidera w budowaniu zespołu;
  • indywidualna odpowiedzialność członka zespołu za tworzenie pozytywnej atmosfery w pracy;
  • przykłady działań integracyjnych;
  • warsztaty zespołowe, wyjazdy integracyjne, feedback 360°.
6. Mobbing wobec przełożonego – odwrócony mobbing:
  • przyczyny zjawiska mobbingu skierowanego przeciwko przełożonemu;
  • psychologiczne mechanizmy i techniki manipulacyjne stosowane wobec przełożonych;
  • jak lider może rozpoznać i przeciwdziałać odwróconemu mobbingowi?
  • case study: omówienie przykładu z życia zawodowego.
7. Przeciwdziałanie mobbingowi:
  • tworzenie polityk antymobbingowych w OPS;
  • znaczenie superwizji i wsparcia psychologicznego w miejscu pracy.

IV dzień szkolenia

prowadzi dr Monika Polaczek
08:30 - 11:45 Strategie walki ze stresem dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej - zarządzanie stresem, higiena psychiczna, work-life balans oraz niezwykła odpowiedzialność inteligencji emocjonalnej za sukcesy i błędy pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej
  • Definicja stresu i jego roli w życiu zawodowym.
  • Pojęcie higieny psychicznej – dbałość o zdrowie psychiczne w kontekście pracy w OPS.
  • Work-life balance – dlaczego równowaga między życiem prywatnym a zawodowym jest kluczowa?
  • Inteligencja emocjonalna (EQ) – wprowadzenie i znaczenie dla osób zatrudnionych w OPS.
  • Różnica między stresem pozytywnym (eustres), a negatywnym (dystres).
  • Strategie radzenia sobie ze stresem – praktyczne techniki obniżania poziomu stresu.
  • Rola pracodawcy w wspieraniu higieny psychicznej pracowników.
  • Przykładowe wyzwania w osiąganiu równowagi: praca z trudnym klientem i zacieranie granic między ,,klientem” a ,,podopiecznym”, oczekiwania społeczne i kultura „bycia zajętym”.
  • Rola EQ w budowaniu relacji międzyludzkich w pracy.
  • Jak rozwijać własną inteligencję emocjonalną?
  • Współzależność stresu, higieny psychicznej, work-life balance i EQ.

Wykładowcy

dr Monika Polaczek

Doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, certyfikowany coach - Akademia Profesjonalnego Coachingu akredytowana przez Noble Manhattan Coaching, wieloletni wykładowca w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego (coaching, artcoaching, filozofia), prowadzi zajęcia z komunikacji interpersonalnej, strategii zarządzania stresem i filozofii dla studentów w Wyższej Szkole Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej, gościnnie na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Uniwersytecie III Wieku pod patronatem Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, członek Rady Dydaktycznej Kierunku Doradztwo Filozoficzne i Caching w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, właścicielka i trener w Centrum Szkoleń i Coachingu SiC!, posiada 12 letnią praktykę w zawodzie trenera i wykładowcy dla pracowników sektora finansów publicznych, doskonale zna realia „budżetówki” od strony pracownika, kierownika zespołu, jak i szkoleniowca, stworzyła i administruje portal internetowy zrzeszający ponad 45 tysięcy pracowników jednostek budżetowych pod nazwą „Robię w budżetówce”.

Miejsce Szkolenia

Hotel Bachleda Kasprowy****

ul. Szymaszkowa 1
Hotel Kasprowy****

cena szkolenia

2490 PLN od osoby

cena szkolenia obejmuje

wykłady, materiały, konsultacje, 3 noclegi (zakwaterowanie w pokojach 2-osobowych DELUX),
pełne wyżywienie (3 x śniadanie, 3 x obiad, 3 x kolacja, 3 x serwis kawowy), parking hotelowy, basen, siłownia
pokoje 1-osobowe dodatkowo płatne – 700 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja (najpóźniej do dnia 18 sierpnia 2025 r.) Pokoje DELUX (z balkonem i widokiem na Tatry) dodatkowo płatne - 200 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja

dodatkowe informacje

W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 21 dni od dnia rozpoczęcia szkolenia jednostka zgłaszająca ponosi 100% odpłatności za szkolenie – niezależnie od powodu rezygnacji.

Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Kolejność omawianych zagadnień może ulec zmianie.

Koordynator Szkolenia

OTI
tel.: 12 635 83 65
fax. 12 635 83 65