Vademecum Pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej
- wypalenie zawodowe - radzenie sobie ze stresem - zarządzanie i komunikacja w oparciu o zasady przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
od
do
Program Szkolenia
I dzień szkolenia
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
Rejestracja uczestników
II dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
09:00
-
13:00
Wypalenie zawodowe Pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej - grupa wysokiego ryzyka
- Definicja wypalenia zawodowego (wg WHO i badań psychologicznych).
- Charakterystyka zawodów wysokiego ryzyka – dlaczego OPS są szczególnie narażeni?
- Etapy wypalenia zawodowego, sygnały ostrzegawcze.
- Case study – omówienie konkretnych przykładów wyzwań w pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej.
- Stresory związane z pracą w Ośrodku Pomocy Społecznej
- Trójskładnikowy model wypalenia zawodowego
- Metody zapobiegania syndromowi burnout.
- Narzędzia diagnostyczne: np. kwestionariusz MBI (Maslach Burnout Inventory).
III dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
09:00
-
13:00
Zarządzanie i komunikacja w OPS w oparciu o przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
1. Wprowadzenie do tematu mobbingu:
- mobbing w znaczeniu prawnym i w znaczeniu psychologicznym;
- różnica między mobbingiem a konfliktem;
- statystyki i skutki mobbingu dla jednostki i organizacji
- klient wymagający;
2. Cechu osobowości sprzyjające mobbingowi:
- charakterystyka osób podatnych na mobbing;
- osobowość „mobbera” – kto najczęściej dopuszcza się mobbingu?
- case studies: jak cechy osobowości mogą wpływać na dynamikę mobbingu w organizacji?
3. Błędy w zarządzaniu sprzyjające mobbingowi.
4. Niewłaściwa komunikacja jako czynnik ryzyka mobbingu:
- rodzaje niewłaściwej komunikacji;
- rola komunikacji w zapobieganiu mobbingowi;
- jak rozpoznawać nieodpowiednią komunikację?
5. Budowanie zespołu jako element profilaktyki mobbingu:
- rola lidera w budowaniu zespołu;
- indywidualna odpowiedzialność członka zespołu za tworzenie pozytywnej atmosfery w pracy;
- przykłady działań integracyjnych;
- warsztaty zespołowe, wyjazdy integracyjne, feedback 360°.
6. Mobbing wobec przełożonego – odwrócony mobbing:
- przyczyny zjawiska mobbingu skierowanego przeciwko przełożonemu;
- psychologiczne mechanizmy i techniki manipulacyjne stosowane wobec przełożonych;
- jak lider może rozpoznać i przeciwdziałać odwróconemu mobbingowi?
- case study: omówienie przykładu z życia zawodowego.
7. Przeciwdziałanie mobbingowi:
- tworzenie polityk antymobbingowych w OPS;
- znaczenie superwizji i wsparcia psychologicznego w miejscu pracy.
IV dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
08:30
-
11:45
Strategie walki ze stresem dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej - zarządzanie stresem, higiena psychiczna, work-life balans oraz niezwykła odpowiedzialność inteligencji emocjonalnej za sukcesy i błędy pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej
- Definicja stresu i jego roli w życiu zawodowym.
- Pojęcie higieny psychicznej – dbałość o zdrowie psychiczne w kontekście pracy w OPS.
- Work-life balance – dlaczego równowaga między życiem prywatnym a zawodowym jest kluczowa?
- Inteligencja emocjonalna (EQ) – wprowadzenie i znaczenie dla osób zatrudnionych w OPS.
- Różnica między stresem pozytywnym (eustres), a negatywnym (dystres).
- Strategie radzenia sobie ze stresem – praktyczne techniki obniżania poziomu stresu.
- Rola pracodawcy w wspieraniu higieny psychicznej pracowników.
- Przykładowe wyzwania w osiąganiu równowagi: praca z trudnym klientem i zacieranie granic między ,,klientem” a ,,podopiecznym”, oczekiwania społeczne i kultura „bycia zajętym”.
- Rola EQ w budowaniu relacji międzyludzkich w pracy.
- Jak rozwijać własną inteligencję emocjonalną?
- Współzależność stresu, higieny psychicznej, work-life balance i EQ.
Wykładowcy
dr Monika Polaczek
Doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, certyfikowany coach
- Akademia Profesjonalnego Coachingu akredytowana przez Noble Manhattan Coaching, wieloletni wykładowca
w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego (coaching, artcoaching, filozofia), prowadzi zajęcia z komunikacji
interpersonalnej, strategii zarządzania stresem i filozofii dla studentów w Wyższej Szkole Planowania Strategicznego
w Dąbrowie Górniczej, gościnnie na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Uniwersytecie III Wieku pod patronatem
Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, członek Rady Dydaktycznej Kierunku Doradztwo Filozoficzne i Caching
w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, właścicielka i trener
w Centrum Szkoleń i Coachingu SiC!, posiada 12 letnią praktykę w zawodzie trenera i wykładowcy dla pracowników
sektora finansów publicznych, doskonale zna realia „budżetówki” od strony pracownika, kierownika zespołu,
jak i szkoleniowca, stworzyła i administruje portal internetowy zrzeszający ponad 45 tysięcy pracowników jednostek
budżetowych pod nazwą „Robię w budżetówce”.
Miejsce Szkolenia
Hotel Bachleda Kasprowy****
ul. Szymaszkowa 1

cena szkolenia
2490 PLN od osobycena szkolenia obejmuje
wykłady, materiały, konsultacje, 3 noclegi (zakwaterowanie w pokojach 2-osobowych DELUX),
pełne wyżywienie (3 x śniadanie, 3 x obiad, 3 x kolacja, 3 x serwis kawowy), parking hotelowy, basen, siłownia
pokoje 1-osobowe dodatkowo płatne – 700 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja (najpóźniej do dnia 18 sierpnia 2025 r.) Pokoje DELUX (z balkonem i widokiem na Tatry) dodatkowo płatne - 200 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja
dodatkowe informacje
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 21 dni od dnia rozpoczęcia szkolenia jednostka zgłaszająca ponosi 100% odpłatności za szkolenie – niezależnie od powodu rezygnacji.
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Kolejność omawianych zagadnień może ulec zmianie.