Pomoc Społeczna 2025 oraz przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji

od do

Program Szkolenia

I dzień szkolenia

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
- Rejestracja uczestników

II dzień szkolenia

prowadzi dr Bartłomiej Mazurkiewicz
09:00 - 13:00 Pomoc Społeczna – aktualności 2025 – część I
1. Ustawa o pomocy społecznej – aktualności:
  • co z zasiłkami stałymi a propos orzeczeń?
  • nowe kryteria dochodowe;
  • jak kryteria rzutują na już przyznane świadczenia?
  • co z wyliczeniem ha przeliczeniowego?
  • tryb zmiany już obowiązujących decyzji;
  • co z odpłatnościami?
  • czy coś się jeszcze zmienia?
  • nowe rodzaje dochodów w pomocy społecznej;
  • dzieci UKR a dożywianie;
  • co jeszcze na bieżąco powinniśmy wiedzieć…?

III dzień szkolenia

prowadzi dr Bartłomiej Mazurkiewicz
09:00 - 13:00 Pomoc Społeczna – aktualności 2025 – część II
2. Kierowanie do Domu Pomocy Społecznej:
  • właściwość miejscowa gminy;
  • kierowanie bez zgody;
  • przesłanki pozytywne do kierowania;
  • przesłanki negatywne do kierowania;
  • wybór odpowiedniego DPS;
  • wybór lokalizacji DPS;
  • okres skierowania;
  • oczekiwanie na miejsca;
  • problem opiekuna prawnego / kuratora;
  • kierowanie bez zgody;
  • czy DPS musi być dożywotnio?
3. Odpłatność za pobyt mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej:
  • kryteria dochodowe 2025 a zasady odpłatności za DPS;
  • procedury odpłatności;
  • proporcjonalność opłaty w nowym wydaniu;
  • DPS – stare problemy w nowym wydaniu;
  • rozszerzenie konsekwencji braku współpracy;
  • inne zasady dla mieszkańca, inne dla rodziny;
  • umowa a dopiero potem decyzja!
  • albo wywiad albo pełna odpłatność;
  • zasady zwalniania z odpłatności;
  • aktualizacja wywiadu – nowe zasady;
  • decyzja czy umowa;
  • zasady dochodzenia zwrotów roszczeń od klienta i rodziny;
  • majątek klienta i majątek rodziny – czy coś z tym można zrobić?!
  • zabezpieczenie majątku klienta za jego życia – czy jest na to sposób?
  • masa spadkowa – no i co z tego?
  • dochodzenie roszczeń od osób zobowiązanych;
  • egzekucja administracyjna opłat

IV dzień szkolenia

prowadzi Aleksander Kuźniar
08:30 - 11:45 Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w Ośrodku Pomocy Społecznej
1. Dyskryminacja w miejscu pracy:
  • kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?
  • nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?
  • czego pracodawcy robić nie wolno – co będzie potraktowane jako dyskryminacja?
  • czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?
  • jakie są podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?
  • kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy nierówne traktowanie i domagać się odszkodowania w sądzie?
  • jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?
  • molestowanie i molestowanie seksualne – jako przejaw dyskryminacji w miejscu pracy.
2. Mobbing:
  • jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy by nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu mobbingu?
  • kto może być mobberem, czy tylko pracodawca lub kierownik?
  • czy to pracownicy mogą mobbingować Kierownika lub Dyrektora w zakładzie pracy?
  • jak pracownik ma reagować na zachowania mobbingowe ze strony pracodawcy lub kierownika?
  • jakie konkretnie zachowania przełożonego lub innego pracownika można uznać za mobbing?
  • polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę – czy to mobbing?
  • polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?
  • czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika – czy to mobbing?
  • czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?
  • czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?
  • na jakie zachowania kierowników musi reagować pracownik i w jaki sposób?
  • zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i pracownik musi stosować się do jego poleceń ?
  • jak pracodawca ma przeciwdziałać mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?
  • konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co zrobić?
  • kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?
  • anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników – czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?
  • kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?
  • jakie odszkodowanie przysługuje za mobbing i kto je będzie płacił?
  • czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem?
  • czy anonimowe zgłoszenia mobbingowe w zakładzie pracy są dopuszczalne?
  • uprawnienia pracownika w związku z działaniami mobbingowymi swojego przełożonego?
  • obowiązek przeciwdziałania mobbingowi przez pracodawcę
  • gdy pracownik zgłosi mobbing już jest za późno – jakie podjąć działania wyprzedzające?
3. Pracownik zgłasza mobbig i co dalej?
  • weryfikacja wstępna;
  • rozpatrzenie sprawy mobbingowej;
  • podjęcie działań po zakończeniu prac komisji.

Wykładowcy

dr Bartłomiej Mazurkiewicz

Doktor nauk prawnych, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, absolwent School of American Law - The Catholic University of America – The Columbus School of Law, Washington, D.C.

Wieloletni pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo–Hutniczej w Krakowie, (Katedra Zarządzania Kadrami i Prawa Gospodarczego), wieloletni członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ekspert serwisu prawa i ubezpieczeń społecznych wydawnictwa prawnego Wolters Kluwer.

Prowadzący szkolenia w zakresie zabezpieczenia społecznego i KPA, współpracownik Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej ROPS w Krakowie i Opolu, współpracownik Małopolskiego, Świętokrzyskiego i Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego, prowadzący szkolenia dla Biura Pomocy i Projektów Społecznych m.st. Warszawy, konsultant Ośrodków Pomocy Społecznej oraz Urzędów Dzielnic m.st. Warszawy

Aleksander Kuźniar

Prawnik, specjalista z zakresu praktycznego stosowania prawa pracy oraz ochrony danych osobowych. Wieloletni Inspektor pracy PIP, Inspektor Ochrony Danych. Autor ponad 200 publikacji z zakresu prawa pracy ukazujących się na łamach takich tytułów jak: Rzeczpospolita, Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitor Księgowego, Sposób na Płace. Autor komentarza praktycznego do Kodeksu pracy wydawnictwa Infor od 2009 r. do 2021 r. oraz innych ustaw z zakresu prawa pracy. Autor licznych opinii prawnych, porad prawnych, poradników z zakresu sposobu sporządzania aktów prawa wewnątrzzakładowego, prowadzenia dokumentacji pracowniczej, planowania i rozliczania czasu pracy pracowników, regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, regulaminów ZFŚS, układów zbiorowych pracy, opinii dla prokuratury na podstawie powołania specjalisty z zakresu prawa pracy. Od 15 lat wykładowca z zakresu prawa pracy na szkoleniach, kursach otwartych i wewnątrzzakładowych.

Miejsce Szkolenia

Hotel Bachleda Kasprowy****

ul. Szymaszkowa 1
Hotel Kasprowy****

cena szkolenia

2490 PLN od osoby

cena szkolenia obejmuje

wykłady, materiały, konsultacje, 3 noclegi (zakwaterowanie w pokojach 2-osobowych DELUX),
pełne wyżywienie (3 x śniadanie, 3 x obiad, 3 x kolacja, 3 x serwis kawowy), parking hotelowy, basen, siłownia
pokoje 1-osobowe dodatkowo płatne – 700 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja (najpóźniej do dnia 5 maja 2025 r.) Pokoje DELUX (z balkonem i widokiem na Tatry) dodatkowo płatne - 200 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja

dodatkowe informacje

W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 21 dni od dnia rozpoczęcia szkolenia jednostka zgłaszająca ponosi 100% odpłatności za szkolenie – niezależnie od powodu rezygnacji.

Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Kolejność omawianych zagadnień może ulec zmianie.

Koordynator Szkolenia

OTI
tel.: 12 635 83 65
fax. 12 635 83 65