Program Szkolenia
I dzień szkolenia
ZAKWATEROWANIE
16:00
-
20:30
Rejestracja uczestników – przedstawienie harmonogramu szkolenia
18:00
-
21:00
Kolacja
II dzień szkolenia
prowadzi mgr A gata Syguda
07:00
-
09:00
Śniadanie
09:00
-
13:00
KSIĘGOWOŚĆ OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ – bieżące problemy:
- Klasyfikacja budżetowa w zakresie wydatków związanych z pomocą obywatelom Ukrainy.
- Klasyfikacja budżetowa w zakresie dodatków grzewczych.
- Podstawowe zasady gospodarki finansowej OPS jako jednostki budżetowej wynikające z ustawy o finansach publicznych i przepisów wykonawczych.
- Statut - podstawa działania i prowadzenia gospodarki OPS.
- Plan finansowy - podstawa gospodarki finansowej OPS – opracowywanie i dokonywanie zmian, ewidencja planu finansowego.
- Szczegółowość planu finansowego wydatków budżetowych – według paragrafów klasyfikacji lub według grup wydatków.
- Omówienie zasad zaciągania zobowiązań przez kierownika jednostki budżetowej.
- Polityka rachunkowości – istota, funkcje i jej elementy z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
- Zakres odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego za politykę rachunkowości.
- Wspólna obsługa jednostek – podział obowiązków i zadań pomiędzy kierownikiem jednostki obsługującej a kierownikiem jednostki obsługiwanej.
- Ewidencja dochodów budżetowych – syntetyczna i analityczna;
- Dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami: rodzaje i zasady dotyczące ich odprowadzania.
- Klasyfikacja budżetowa dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz innych dochodów realizowanych przez OPS.
- Należności z tytułu świadczeń nienależnie pobranych z lat ubiegłych – sposób ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacja w sprawozdaniach,
- Należności od dłużników alimentacyjnych – ewidencja i prezentacja w sprawozdaniach,
- Odsetki od należności – ewidencja i prezentacja w sprawozdaniach.
- Aktualizacja należności budżetowych – dokonywanie odpisów aktualizujących należności.
- Zasady funkcjonowania konta 290 – „Odpisy aktualizujące należności”.
- Ewidencja syntetyczna i analityczna wydatków budżetowych.
- Zaangażowanie wydatków budżetowych OPS – u – kwalifikacja, ujęcie w ewidencji księgowej i prezentacja w sprawozdaniu Rb – 28 S.
- Omówienie zasad ewidencjonowania wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzinnych i innych świadczeń.
- Środki przeznaczone na wdrożenie i koszty obsługi funduszu alimentacyjnego – ujęcie w księgach rachunkowych.
- Odsetki od zobowiązań wymagalnych – ewidencja i prezentacja w sprawozdaniach.
- Zobowiązania wymagalne – pojęcie, zasady prowadzenia ewidencji analitycznej oraz prezentacja w sprawozdaniach.
- Rozliczenie jednostki budżetowej z budżetem j.s.t.: zasady dotyczące funkcjonowania konta 222 – „Rozliczenie dochodów budżetowych” oraz 223 – „Rozliczenie wydatków budżetowych”.
13:30
-
14:00
Panel dyskusyjny lub czas wolny w Zakopanem
13:30
-
15:00
Obiad
19:30
-
Kolacja bankietowa połączona z dyskoteką.
III dzień szkolenia
prowadzi mgr Agata Syguda
07:00
-
09:00
Śniadanie
09:00
-
13:30
KSIĘGOWOŚĆ OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ – bieżące problemy C.D.:
- Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne: definicja, ewidencja, amortyzowanie i umarzanie.
- Sprawozdania budżetowe i sprawozdania w zakresie operacji finansowych – rodzaje i osoby odpowiedzialne do ich sporządzania i przekazywania.
- Omówienie zasad dotyczących sporządzania i przekazywania sprawozdań.
- Kontrola formalno – rachunkowa i merytoryczna sprawozdań dokonywana przez jednostkę otrzymującą.
- Korekty sprawozdań – terminy ich sporządzenia.
- Omówienie form przekazywania sprawozdań.
- Sprawozdania RB-27S, Rb-27 ZZ, Rb-28S, RB-50 o wydatkach, Rb-Z, Rb-N, Rb-ZN – omówienie zasad ich sporządzenia przy uwzględnieniu specyfiki OPS – u.
- Inwentaryzacja – istota i podstawowe cele.
- Podstawy prawe regulujące przeprowadzanie inwentaryzacji.
- Metody inwentaryzacji: spis z natury, uzgadnianie salda, weryfikacja.
- Kompetencje i odpowiedzialność w zakresie inwentaryzacji: kierownika jednostki, głównego księgowego, przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej, pracowników jednostek sektora finansów publicznych
- Dokumentacja inwentaryzacyjna: instrukcja inwentaryzacyjna, plan inwentaryzacji, zarządzenie o przeprowadzeniu inwentaryzacji, arkusze spisu z natury, protokoły inwentaryzacyjne, sprawozdania z przeprowadzonej inwentaryzacji.
- Najczęściej stwierdzane błędy i nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji.
- Inwentaryzacja a naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Materiały a obowiązek ustalenia stanu materiałów na dzień 31 grudnia roku obrotowego.
- Wzajemnie rozliczenia miedzy jednostkami – kwalifikacja i ewidencja.
- Zamknięcie ksiąg rachunkowych i przeniesienie sald aktywów i pasywów do bilansu otwarcia roku następnego.
- Sprawozdania finansowe jednostki – bilans, rachunek zysków i strat, zmiany w funduszu – powiazanie z księgami rachunkowymi.
- Informacja dodatkowe jako element sprawozdania finansowego – istota i zakres, prezentacja poszczególnych pozycji.
- Najczęściej występujące nieprawidłowości.
13:30
-
14:00
Panel dyskusyjny lub czas wolny w Zakopanem
13:30
-
15:00
Obiad
18:00
-
21:00
Kolacja
IV dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
07:00
-
08:30
Śniadanie
08:00
-
12:00
Stres i trudne sytuacje w pracy, czyli jak „robić” w OPS i nie zwariować?:
1. Trudny klient i trudna sytuacja w pracy:
- dlaczego klienci, współpracownicy, podwładni bywają emocjonalni?
- jakimi metodami łagodzić konflikty;
- empatia i dostrajanie się do klienta (współpracownika, podwładnego) na poziomie sposobu jego myślenia i oczekiwań.
2. Odporność na stres i dystans emocjonalny w kontakcie z ludźmi:
- jak radzić sobie ze stresem i presją?
- jak radzić sobie ze stanami emocjonalnymi swoimi oraz swoich klientów lub współpracowników?
- jak reagować na krytykę lub atak klienta, by nie oddziaływała na nas samych negatywnie?
- jak w praktyce hamować negatywne emocje dzięki umiejętności samokontroli?
3. Asertywność w kontakcie z klientem:
- asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”;
- asertywna postawa w kontakcie z klientem, który jest agresywny i zachowuje się w sposób niekulturalny i np. grozi konsekwencjami;
- jak zwiększyć pewność siebie w takich sytuacjach?
- j ak stawiać granice przy jednoczesnym okazaniu szacunku i zrozumienia?
4. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i techniki reakcji na zastrzeżenia:
- techniki reagowania: jiu-jitsu, technika 4 kroków – model stawiania granic, zamglenie, asertywna odmowa, technika zrozumienia, technika przeramowania, zdarta płyta – przykłady skutecznych narzędzi do wdrożenia w procesie obsługi trudnego klienta.
Wykładowcy
mgr Agata Syguda
Wieloletni pracownik Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w Wydziałach: Informacji, Analiz i Szkoleń oraz Kontroli Gospodarki Finansowej, specjalista w zakresie rachunkowości budżetowej, sprawozdawczości, finansów publicznych oraz dyscypliny finansów publicznych
dr Monika Polaczek
Doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, certyfikowany coach
- Akademia Profesjonalnego Coachingu akredytowana przez Noble Manhattan Coaching, wieloletni wykładowca
w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego (coaching, artcoaching, filozofia), prowadzi zajęcia z komunikacji
interpersonalnej, strategii zarządzania stresem i filozofii dla studentów w Wyższej Szkole Planowania Strategicznego
w Dąbrowie Górniczej, gościnnie na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Uniwersytecie III Wieku pod patronatem
Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, członek Rady Dydaktycznej Kierunku Doradztwo Filozoficzne i Caching
w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, właścicielka i trener
w Centrum Szkoleń i Coachingu SiC!, posiada 12 letnią praktykę w zawodzie trenera i wykładowcy dla pracowników
sektora finansów publicznych, doskonale zna realia „budżetówki” od strony pracownika, kierownika zespołu,
jak i szkoleniowca, stworzyła i administruje portal internetowy zrzeszający ponad 45 tysięcy pracowników jednostek
budżetowych pod nazwą „Robię w budżetówce”.
Miejsce Szkolenia
Hotel Kasprowy****
ul. Szymaszkowa 1

cena szkolenia
2190 PLN od osobycena szkolenia obejmuje
wykłady, materiały, konsultacje, 3 noclegi (zakwaterowanie w pokojach STANDARD 2-osobowych),
pełne wyżywienie (3 x śniadanie, 3 x obiad, 3 x kolacja, 3 x serwis kawowy), parking hotelowy
pokoje 1-osobowe dodatkowo płatne – 650 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja pokoje DELUX (o podwyższonym standardzie) dodatkowo płatne – 200 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja
dodatkowe informacje
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 21 dni od dnia rozpoczęcia szkolenia jednostka zgłaszająca ponosi 100% odpłatności za szkolenie – niezależnie od powodu rezygnacji.
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Kolejność omawianych zagadnień może ulec zmianie.