Szkolenie przeznaczone dla osób w praktyce stosujących prawo pracy w Jednostkach Pomocy Społecznej. Na szkoleniu zostaną poruszone problemy związane ze zmieniającymi się przepisami prawa pracy w roku 2025 i 2026, które są ważne dla wszystkich Jednostek Pomocy Społecznej. Do zmian kierownicy i kadrowcy muszą się przygotować jeszcze przed początkiem 2026 r., przeliczyć staże, sporządzić dokumenty, które będą musieli wręczyć pracownikom już 2 stycznia 2026 r. Wszelkie związane z tym obowiązki, wzory dokumentów zostaną omówione podczas szkolenia.
Program Szkolenia
1. Zmiana! - przepisów dotyczących zaliczania do stażu pracy w JPS umów zleceń i działalności gospodarczej
- Na jakiej zasadzie będzie zaliczany okres prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy?
- Które umowy zlecenia będą mogły być zaliczone do stażu pracy i na jakiej podstawie?
- Na jakiej zasadzie będą zaliczane do stażu pracy zatrudnienia u pracodawców zagranicznych?
- Jakie zaświadczenie będzie potwierdzało okresy zaliczalne do stażu pracy?
- Czy działalność gospodarcza oraz umowy zlecenia będą również zaliczały się do stażu urlopowego i wpływającego na długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę?
- Czy pracownik będzie miał prawo do wstecznej wypłaty dodatku stażowego, czy nagrody jubileuszowej po uzupełnieniu stażu?
- Czy nowe okresy zaliczane do stażu pracy będą miały wpływ na regulaminy wynagradzania uzależniające wypłatę dodatkowych świadczeń od stażu pracy?
- Co z regulaminami pracy i wynagradzania w zakresie zaliczania do stażu pracy wyłącznie pracy w danym zakładzie pracy?
- Jak postąpić w jednostkach publicznych które uzależniają zaliczenie do stażu pracy od zakończonego okresu zatrudnienia – czy tak samo postępować w przypadku działalności gospodarczej i umów zleceń?
- Co oznacza że pracownik ma 24 miesiące na dostarczenie dokumentów uzupełniających staż?
- Od jakiego dnia trzeba będzie wypłacić wyrównanie dodatku stażowego i nagród jubileuszowych – od 1 stycznia 2026 r., czy od dnia dostarczenia dokumentów?
- Kiedy dać pracownikowi informację o zmianie warunków zatrudnienia, z art. 29 § 3 Kp po zmianie przepisów?
2. Zmiana!- ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ważna w JPS
- Czy wynagrodzenie minimalne musi stanowić wynagrodzenie zasadnicze na umowie o pracę?
- Czy będzie konieczność zmiany umów o pracę pracowników JPS?
- Obowiązkowe odsetki za nieterminową wypłatę wynagrodzenia – to nie dotyczy tylko wynagrodzenia miesięcznego za pracę.
- Co z wynagrodzeniem za godziny nadliczbowe, które jest rekompensowane czasem wolnym w innym miesiącu – problem dotknie wiele JPS.
- Co z wynagrodzeniem pracownika w przypadku odrabiania wyjścia prywatnego w innym miesiącu niż samo wyjście – czy odsetki też będą należne w takim przypadku?
- Podniesienie kar za naruszenie przepisów prawa pracy.
3. Zmiana! – papierowe lub elektroniczne składanie wniosków przez pracowników JPS
- Zmiana formy wniosków składanych przez pracowników o wyjście prywatne, odbiór czasu wolnego za godziny nadliczbowe itd.?
- Co oznacza forma elektroniczna wniosku – czy może być to wniosek e-mailowy?
- Czy należy dokonać zmian w regulaminach pracy związanych ze zmianą form składanych przez pracowników wniosków?
- Czy gdy pracownik złoży wniosek z prywatnego maila wymagana jest jego zgoda na przetwarzanie prywatnego adresu mailowego w celach służbowych?
- Czy pracodawca może wymagać mimo zmiany przepisów wniosku w formie pisemnej?
- Czy zmiana umowy o pracę może być dokonana w formie elektronicznej?
4. Zmiana!– przepisów o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Zmiana definicji papierosów elektronicznych i jej wpływ na zakazy w miejscu pracy?
- Czy pracodawca może zakazać palenia papierosów, papierosów elektronicznych, nowatorskich wyrobów tytoniowych na terenie zakładu pracy?
- Czy pracodawca musi zorganizować palarnię na terenie zakładu pracy?
- Czy zakaz może objąć tylko pomieszczenia pracy, czy teren całego zakładu pracy?
- Co z czasem pracy pracowników palących – czy pracodawca może czas palenia odliczać z czasu pracy pracowników?
5. Zmiana! - Nowe przepisy o mobbinguj i dyskryminacji – nowe obowiązki w JPS
- Co oznacza nowa definicja mobbingu w Kodeksie pracy?
- Jakie nowe obowiązki będą mieli pracodawcy w związku ze zmiana przepisów o mobbingu i dyskryminacji?
- Czy procedura antymobbingowa będzie obowiązkowa?
- Czy procedura sygnalistów może zastąpić procedurę antymobbingową?
- Czy szkolenia antymobbingowe i antydyskryminacyjne będą obowiązkowe?
- Na jakie odszkodowania będą mogli liczyć pracownicy w związku ze zmiana przepisów o mobbingu i dyskryminacji?
- Możliwość pozwania mobbera o zwrot odszkodowania, które wypłacił pracodawca – na jakich zasadach?
- Konieczność zmian w regulaminach pracy w związku ze zmianą przepisów o mobbingu?
- Jakie formy przeciwdziałania mobbingowi powinien wprowadzić pracodawca by uniknąć odpowiedzialności?
6. Zmiana!- Dyrektywa o jawności wynagrodzeń – nowe wyzwania w JPS
- Jakie przepisy uległy zmianie w związku z częściową implementacją dyrektywy?
- Kiedy i o czym poinformować pracowników w związku ze zmiana przepisów Kodeksu pracy?
- Konieczność zmian kwestionariuszy osobowych w związku z uchwalonymi przepisami?
- Jak informować pracowników o zasadach wynagradzania przed przystąpieniem do rekrutacji?
- Czy należy odebrać oświadczenie od kandydata, czy już od pracownika w tym zakresie?
- Kiedy planowane jest dalsza implementacja dyrektywy o jawności wynagrodzeń?
- Czy wszystkie wynagrodzenia pracowników w JPS będą jawne?
- Czy trzeba będzie wskazywać wysokość wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracę?
- Czy pracownicy innego zakładu pracy mogą się dowiedzieć ile zarabia nasz pracownik jeżeli jednostka jest powiązana?
- Jakie dane w zakresie wynagrodzeń trzeba będzie raportować do UE?
- Jak przygotować się do właściwego wartościowania stanowisk pracy w zakładzie i czy będzie to obowiązkowe?
- Co, gdy stwierdzimy nierówność wynagrodzeń na podobnych stanowiskach pracy?
- Pozostałe problemy związane z realizacją dyrektywy?
7. Zmiana!- przepisów o rodzicielstwie 2025 r.
- Nowy uzupełniający urlop macierzyński dla matek wcześniaków – komu przysługuje?
- Czy ojciec dziecka będzie miał prawo skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego?
- W jakim okresie od urodzenia dziecka będzie można skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego?
- Jaka będzie wysokość zasiłku na uzupełniającym urlopie macierzyńskim?
- Czy uzupełniający urlop macierzyński można dzielić na części?
- Jaki będzie miał wpływ uzupełniający urlop macierzyński na urlop rodzicielski?
- Z jakim wyprzedzeniem należy złożyć wniosek i uzupełniający urlop macierzyński?
9. Zmiana! – możliwość przekształcania przez PIP umów cywilnoprawnych na umowy o pracę
- Nowe uprawnienia inspektorów pracy do przekształcania w drodze decyzji administracyjnej umowy zlecenia na umowę o prace?
- Co gdy zleceniobiorca nie chce umowy o pracę – czy swoboda zawierania umów tu nie działa?
- Jak zawierać umowy zlecenia i umowy o świadczenie usług aby nie narazić się na ich przekształcenie przez PIP na umowę o pracę?
- Jakie zapisy zawrzeć a jakich się wystrzegać w umowach zlecenia i umowach o świadczenie usług aby nie zostały przekształcone na umowy o pracę?
- Jak prawidłowo stosować przesłanki stosunku pracy dla ustalenia formy zatrudnienia pracownika?
- Czy zleceniobiorca podlega badaniom lekarskim i szkoleniom bhp?
- Czy zleceniobiorcy należy zapewnić odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej?
- Czy zleceniobiorca może być delegowany w podróż służbową?
- Czy zleceniobiorca może mieć urlop wypoczynkowy?
- Czy można zawrzeć umowę zlecenia z własnym pracownikiem?
10. KONSULTACJE TELEFONICZNE:
- termin konsultacji należy umówić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia;
- w celu ustalenia terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny: 12 635-83-65
- konsultacje nie umówione w terminie określonym powyżej PRZEPADAJĄ
Wykładowcy
Aleksander Kuźniar
Prawnik, specjalista z zakresu praktycznego stosowania prawa pracy oraz ochrony danych osobowych. Wieloletni Inspektor pracy PIP, Inspektor Ochrony Danych. Autor ponad 200 publikacji z zakresu prawa pracy ukazujących się na łamach takich tytułów jak: Rzeczpospolita, Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitor Księgowego, Sposób na Płace. Autor komentarza praktycznego do Kodeksu pracy wydawnictwa Infor od 2009 r. do 2021 r. oraz innych ustaw z zakresu prawa pracy. Autor licznych opinii prawnych, porad prawnych, poradników z zakresu sposobu sporządzania aktów prawa wewnątrzzakładowego, prowadzenia dokumentacji pracowniczej, planowania i rozliczania czasu pracy pracowników, regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, regulaminów ZFŚS, układów zbiorowych pracy, opinii dla prokuratury na podstawie powołania specjalisty z zakresu prawa pracy. Od 15 lat wykładowca z zakresu prawa pracy na szkoleniach, kursach otwartych i wewnątrzzakładowych.
cena szkolenia
599 PLN od osoby 99 PLN każda kolejna osoba.cena szkolenia obejmuje
dodatkowe informacje
FAKTURA zostanie przesłana na adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.
WARUNKIEM uruchomienia dostępu do szkolenia jest wcześniejsze opłacenie faktury.
TERMIN KONSULTACJI telefonicznych należy ustalić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia. TERMIN KONSULTACJI prosimy ustalić pod nr telefonu: 12 635-83-65 – konsultacje nie umówione w powyższym terminie PRZEPADAJĄ.