Zadania i kompetencje Zespołu Interdyscyplinarnego i grup diagnostyczno – pomocowych oraz psychologiczne aspekty pracy z osobami doznającymi i stosującymi przemoc domową
Serdecznie zaprasza Państwa do udziału w 24-godzinnym szkoleniu dla członków Zespołów Interdyscyplinarnych, zrealizowanym zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społeczne pn.
Zadania i kompetencje Zespołu Interdyscyplinarnego i grup diagnostyczno – pomocowych oraz psychologiczne aspekty pracy z osobami doznającymi i stosującymi przemoc domową
Kompleksowe szkolenie, którego zakres i tematyka w pełni odpowiadają wytycznym Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącym obowiązkowych szkoleń dla członków Zespołów Interdyscyplinarnych oraz grup diagnostyczno – pomocowych realizowanych na podstawie: 9a ust. 5a ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Szkolenie trwa 24 godziny szkoleniowe i jest realizowane przez specjalistów z zakresu profilaktyki przeciwdziałania przemocy domowej oraz procedury Niebieskie Karty. Przedmiotowe szkolenie nie jest realizowane przez ROPS ani inny podmiot publiczny.
Szkolenie jest zapisem szkolenia online zrealizowanego przez Ośrodek Twórczej Interwencji
w dniach 11-13 września 2024 r.
Program Szkolenia
CZĘŚĆ PIERWSZA prowadzi mgr Ewelina Kondracka
1. Profilaktyka przemocy domowej, zasady prowadzenia działań poprzedzających wystąpienie zjawiska przemocy domowej:
- kreowanie pozytywnego wizerunku relacji społecznych i międzyludzkich z poszanowaniem praw innych osób;
- kształtowanie umiejętności komunikacji międzyludzkiej (umiejętności nazywania własnych uczuć, emocji, nauka okazywania szacunku dla drugiej osoby, asertywnego przedstawiania własnego zdania);
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w relacjach międzyludzkich (znaczenie wsparcia terapeutycznego);
- kształtowanie postaw prospołecznych, omówienie znaczenia rozwoju kompetencji dla profilaktyki przemocy domowej;
- zasady, formy, metody i narzędzia prowadzenia lokalnej diagnozy skali zjawiska przemocy domowej;
- omówienie działań związanych z profilaktyką uzależnień, w tym w szczególności przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym;
- metodyka pracy z osobami zagrożonymi przemocą domową i uwikłanymi w przemoc;
- zasady, metody i formy pracy profilaktycznej i edukacyjnej w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej.
2. Zjawisko przemocy domowej oraz sytuacja psychologiczna osób doznających przemocy, zachowania osób stosujących przemoc domową i możliwość pomocy:
- definicja przemocy domowej, rodzaje przemocy domowej, skala zjawiska, cykle przemocy, czynniki ryzyka w tym szczególnie: płeć, wiek, stan zdrowia, uzależnienia itd.;
- charakterystyka konfliktu w środowisku domowym, rozróżnienie przemocy domowej od zachowań agresywnych i sytuacji konfliktowych;
- przyczyny i skutki przemocy domowej;
- formy przemocy domowej: fizyczna, psychiczna, seksualna, ekonomiczna, zaniedbanie, cyberprzemoc;
- ocena sytuacji domowej, potrzeb i zasobów osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową;
- formy pracy i pomocy osobom doznającym przemocy domowej (wyróżnienie etapów pomagania: interwencja, zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy, pomoc psychospołeczna, interwencja kryzysowa, terapia itd.);
- moje osobiste postawy wobec przemocy domowej;
- mechanizmy psychospołeczne, w tym mity i stereotypy towarzyszące przemocy domowej;
- konsekwencje doznawania przemocy domowej – portret psychologiczny osób doznających przemocy domowej (omówienie procesu wtórnej wiktymizacji, syndromu wyuczonej bezradności, syndromu sztokholmskiego, PTSD – przyczyny, objawy i leczenie zespołu stresu pourazowego);
- strategie postępowania osób stosujących przemoc domową zmierzające do usprawiedliwienia swego zachowania, źródła przemocy, psychologia osób stosujących przemoc domową;
- działania wobec osób stosujących przemoc domową (programy korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc domową, programy psychologiczno-terapeutyczne dla osób stosujących przemoc domową, terapia uzależnień, inne działania prawne itd.);
- podstawy prawne realizowanych działań na rzecz osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc, w szczególności dotyczące zakresu współpracy międzyinstytucjonalnej i identyfikowania podmiotów udzielających pomocy i wsparcia;
- dane statystyczne i trendy utrzymujące się w obszarze zjawiska przemocy, w tym dotyczące osób doznających przemocy domowej i osób stosujących przemoc domową.
3. Etapy pracy z osobami doznającymi przemocy domowej:
- diagnoza sytuacji i stopnia zagrożenia osób doznających przemocy domowej;
- diagnoza przyczyn występowania ze strony osoby stosującej przemoc domową zachowań przemocowych;
- diagnoza potrzeb środowiska osób uwikłanych w przemoc, w tym pełnoletnich osób doznających przemocy domowej, dzieci i osób stosujących przemoc domową;
- metody skutecznej interwencji;
- udzielanie wsparcia, pomoc psychoterapeutyczna, prawna, socjalna, pedagogiczna, z zachowaniem zasad podmiotowości i dobrowolności w korzystaniu ze środków oddziaływania;
- monitorowanie sytuacji rodzin z problemem przemocy domowej.
CZĘŚĆ DRUGA prowadzi mgr Ewelina Kondracka oraz dr Piotr Piskozub
1. Przemoc wobec osób małoletnich:
- charakterystyka dziecka krzywdzonego;
- charakterystyka dziecka będącego świadkiem przemocy domowej;
- diagnoza sytuacji dzieci doznających przemocy domowej;
- rodzaje pomocy dziecku krzywdzonemu (pomoc psychologiczna, psychiatryczna, pedagogiczna i prawna);
- czynniki ryzyka i czynniki ochronne stosowania przemocy domowej wobec dziecka;
- metody interwencji w przypadku przemocy stosowanej wobec dzieci przez osoby najbliższe;
- metody pracy z dzieckiem krzywdzonym;
- umiejętności prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym;
- rola przedstawicieli służb i instytucji (oświata, pomoc społeczna, ochrona zdrowia), w rozpoznawaniu symptomów krzywdzenia dziecka i przeprowadzaniu interwencji;
- monitorowanie sytuacji dziecka krzywdzonego.
2. Przemoc domowa wobec osób starszych i z niepełnosprawnościami:
- skala zjawiska przemocy domowej wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami;
- diagnoza sytuacji osób doznających przemocy domowej zależnych od innych;
- szczególne potrzeby osób starszych i osób z niepełnosprawnościami w obszarze bezpieczeństwa oraz pomocy i wsparcia;
- umiejętności prowadzenia rozmowy z osobami zależnymi uwikłanymi w przemoc domową;
- problemy i trudności związane z prowadzeniem interwencji stosowanej wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami doznających przemocy domowej;
- zapewnienie bezpiecznego schronienia osobom zależnym doznającym przemocy domowej np. umieszczenie w domu pomocy społecznej, specjalistycznym ośrodku wsparcia dla osób doznających przemocy domowej, zapewnienie specjalistycznych usług opiekuńczych;
- monitorowanie sytuacji osób starszych i osób z niepełnosprawnościami w środowisku z problemem przemocy domowej.
3. Prawne aspekty profilaktyki przemocy domowej:
- prawa człowieka i zakres ochrony prawnej dóbr osobistych na płaszczyźnie Konstytucji, prawa cywilnego i prawa karnego;
- status prawny dziecka, ochrona prawa dziecka, prawa dziecka na płaszczyźnie aktów prawa polskiego i międzynarodowego;
- gminny program przeciwdziałania przemocy domowej jako narzędzie profilaktyki przemocy domowej na płaszczyźnie jednostki samorządu terytorialnego;
- profilaktyka uzależnień, w szczególności przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym na płaszczyźnie gminy;
- standardy ochrony małoletnich w placówkach oświatowych i innych podmiotach jako narzędzie pracy profilaktycznej i edukacyjnej w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej.
4. Zjawisko przemocy w kontekście prawnym:
- pojęcie przemocy domowej na płaszczyźnie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej - charakterystyka prawna osoby doznającej przemocy, stosującej przemoc i świadka przemocy;
- przemoc domowa, a przestępstwo;
- przemoc domowa, a przemoc rówieśnicza w aspekcie prawnym.
5. Przemoc wobec osób małoletnich – prawne aspekty:
- dziecko jak osoba doznająca przemocy i jako świadek przemocy;
- prawne aspekty postępowania z rodzicami i innymi osobami dorosłymi stosującymi przemoc wobec dzieci;
- wypełnienie formularza „Niebieska Karta A” w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka;
- reprezentacja dziecka w procedurze „Niebieskie Karty”;
- wysłuchanie dziecka i uwzględnienie jego zdania w toku ustalania praw dziecka przez organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko.
CZĘŚĆ TRZECIA prowadzi dr Piotr Piskozub
1. Współpraca w zespołach interdyscyplinarnych i grupach diagnostyczno-pomocowych:
- uprawnienia, kompetencje i zadania poszczególnych przedstawicieli służb i instytucji;
- zadania i praca zespołów interdyscyplinarnych;
- powoływanie i metodyka pracy grup diagnostyczno-pomocowych;
- czynniki wpływające na podniesienie skuteczności pomocy dla osób doznających przemocy domowej;
- realizacja procedury „Niebieskie Karty”;
- koordynacja podejmowanych wspólnie działań;
- metody interwencji w przypadku przemocy domowej stosowanej wobec osób zależnych (dzieci, osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami), problemy i trudności związane z prowadzeniem tych interwencji.
2. Prawne aspekty przeciwdziałania przemocy domowej:
- omówienie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, aktów wykonawczych do ustawy oraz Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2022, jak również Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przyjętego na kolejną perspektywę czasową;
- omówienie przepisów karnych, w szczególności dotyczące rodzajów przestępstw, do których najczęściej dochodzi w rodzinie (ze szczególnym rozróżnieniem przestępstw ściganych z urzędu, na wniosek pokrzywdzonego i z oskarżenia prywatnego);
- podstawowe zagadnienia prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz cywilnego korelujące ze sprawami dotyczącymi występowania przemocy w rodzinie i wykonywania władzy rodzicielskiej;
- zagadnienia prawne związane z zobowiązaniem osoby stosującej przemoc domową do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazaniem zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia;
- podstawy prawa medycznego, w tym zagadnienia dotyczące zasad udzielania świadczeń zdrowotnych osobom doznającym przemocy domowej, zachowania tajemnicy medycznej, wydawania zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych ze stosowaniem przemocy, jak również elementy pierwszej pomocy przedmedycznej;
- przygotowywanie wybranych pism (m.in. wniosku o podjęcie czynności procesowych przez sąd opiekuńczy, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wniosku o przyznanie świadczenia czy zasiłku);
- odpowiedzialność służb za niepodejmowanie działań w przypadku występowania przemocy domowej;
- omówienie kwestii związanych z ochroną danych osobowych w sprawach dotyczących przeciwdziałania przemocy domowej
Wykładowcy
dr Piotr Piskozub
Doktor nauk prawnych, radca prawny, adiunkt w Katedrze Prawa Cywilnego UMCS w Lublinie, trener szkoleń prawnych; konsultant portalu Legalis w zakresie prawa pomocy społecznej; konsultant prawny kilkunastu ośrodków pomocy społecznej oraz punktów przeciwdziałania przemocy w rodzinie; w praktyce radcy prawnego specjalizuje się w prawie rodzinnym oraz prawie pomocy społecznej, reprezentując osoby fizyczne oraz organy administracji w postępowaniach sądowych oraz sądowo-administracyjnych.
Autor kilkunastu publikacji z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego i prawa pomocy społecznej, w tym monografii naukowych pt.: "Świadczenia nienależnie pobrane w pomocy społecznej" oraz "Rozwiązania antykryzysowe w praktyce ośrodka pomocy społecznej", współautor publikacji "Vademecum dyrektora domu pomocy społecznej", a także autor licznych artykułów naukowych i rozdziałów w publikacjach zbiorowych (m.in.: "Umowa o finansowanie pobytu członka rodziny w domu pomocy społecznej – analiza obowiązującego stanu prawnego i postulaty de lege ferenda", "Rodzina wspierająca w świetle przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej", "Procedura odebrania dziecka na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Problemy praktyczne i postulaty de lege ferenda", "Rodzinnoprawne aspekty ochrony dziecka - ofiary przemocy w rodzinie").
mgr Ewelina Kondracka
Pedagog, specjalista w zakresie Pomocy Ofiarom Przemocy w Rodzinie (Certyfikat nr 262 wydany przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego), wieloletni pracownik administracji samorządowej - aktualnie Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej, w latach 2007 – 2017 Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii (aktualnie Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych), od 2010 r. Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego, od 2011 r. prowadzi grupy wsparcia oraz konsultacje indywidualne dla osób doznających przemocy domowej, od 2012 r. prowadzi programy korekcyjno – edukacyjne dla osób stosujących przemoc domową, mediator w sprawach rodzinnych, karnych oraz pracowniczych, terapeuta rodzinny, interwent kryzysowy, psychotraumatolog, posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla członków ZI oraz grup diagnostyczno-pomocowych z obszaru realizacji zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowe
cena szkolenia
799 PLN od osoby 199 PLN każda kolejna osoba.cena szkolenia obejmuje
dodatkowe informacje
FAKTURA zostanie przesłana na adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.
WARUNKIEM uruchomienia dostępu do szkolenia jest wcześniejsze opłacenie faktury.
TERMIN KONSULTACJI telefonicznych należy ustalić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia. TERMIN KONSULTACJI prosimy ustalić pod nr telefonu: 797-240-556 – konsultacje nie umówione w powyższym terminie PRZEPADAJĄ.