Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w Ośrodku Pomocy Społecznej

Oglądaj w dogodnym terminie

Szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej stanowiące realizację obowiązku pracodawcy, polegającego na przeciwdziałaniu w zakładzie pracy zjawiskom i zachowaniom o charakterze mobbingowym, wynikającego z art. 943 § 1 Kodeksu pracy.

Pracodawca ma przeciwdziałać a nie czekać na zgłoszenie mobbingu – wówczas jest już za późno.

Szkolenie ma uświadomić czym jest mobbing i jakie zachowania są zabronione na terenie zakładu pracy.

Każdy pracownik OPS powinien mieć w aktach osobowych zaświadczenie ze szkolenia antymobbingowego i antydyskryminacyjnego !

Program Szkolenia

1. Dyskryminacja w miejscu pracy:
  • kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?
  • nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?
  • czego pracodawcy robić nie wolno – co będzie potraktowane jako dyskryminacja?
  • czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?
  • podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?
  • kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy nierówne traktowanie?
  • jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?
  • molestowanie i molestowanie seksualne – jako przejaw dyskryminacji w miejscu pracy.
2. Mobbing:
  • jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy?
  • kto może być mobberem, czy tylko pracodawca lub kierownik?
  • czy to pracownicy mogą mobbingować Kierownika lub Dyrektora w zakładzie pracy?
  • jak pracownik ma reagować na zachowania mobbingowe ze strony pracodawcy lub kierownika?
  • jakie konkretnie zachowania przełożonego lub innego pracownika można uznać za mobbing?
  • polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę - czy to mobbing?
  • polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?
  • czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika?
  • czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?
  • czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?
  • na jakie zachowania kierowników musi reagować pracownik i w jaki sposób?
  • zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i pracownik musi stosować się do jego poleceń ?
  • jak pracodawca ma przeciwdziałać mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?
  • konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co zrobić?
  • kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?
  • anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników - czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?
  • kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?
  • jakie odszkodowanie przysługuje za mobbing i kto je będzie płacił?
  • czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem?
  • czy anonimowe zgłoszenia mobbingowe w zakładzie pracy są dopuszczalne?
  • uprawnienia pracownika w związku z działaniami mobbingowymi swojego przełożonego?
  • obowiązek przeciwdziałania mobbingowi przez pracodawcę
  • gdy pracownik zgłosi mobbing już jest za późno – jakie podjąć działania wyprzedzające?
3. Pracownik zgłasza mobbig i co dalej?
  • Krok pierwszy – weryfikacja wstępna:
    • jakie zgłoszenia należy kwalifikować jako mobbingowe?
    • kto kwalifikuje, czy dane zgłoszenie wymaga powołania komisji antymobbingowej?
    • kto może zasiadać w komisji antymobbingowej?
    • czy członek komisji antymobbingowej może się wyłączyć ze sprawy?
    • co gdy zgłoszenie dotyczy członka komisji antymobbingowej?
    • kto reprezentuje pracownika przed komisją antymobbingową?
    • udział związków zawodowych w komisji antymobbingowej?
    • fałszywe oskarżenia o mobbing - rola pracodawcy i komisji antymobbingowej?
    • co gdy mobbing zgłosił sam mobber?
    • co gdy zgłoszenie mobbingowe dotyczy samego pracodawcy?
    • zgłoszenie wzajemne pracowników o mobbing – czy rozpatrywać łącznie, czy odrębnie?
    • w jakiej formie ma być zgłoszony mobbing?
    • co gdy pracownik składa skargę mobbingową procedurą dla sygnalistów?
  • Krok drugi – rozpatrzenie sprawy mobbingowej:
    • wszczęcie procedury antymobbingowej po zgłoszeniu pracownika;
    • powołanie komisji antymobbingowej – formalności;
    • rozpoczęcie czynności przez komisję – otwarcie protokołu;
    • wysłuchanie zgłaszającego mobbing oraz uszczegółowienie wniesionych zarzutów;
    • dowody w postępowaniu przed komisją antymobbingową – wysłuchanie świadków, nagrania, dokumenty;
    • możliwość konfrontacji przed komisja antymobbingową;
    • wzywanie do złożenia wyjaśnień – czy pracownik może odmówić stawienia się przed komisją i czy grozi mu za to jakaś odpowiedzialność?
    • sporządzenie protokołu z działania komisji antymobbingowej;
    • jakie wnioski może zawierać protokół po zakończeniu pracy komisji antymobbingowej?
    • czy komisja antymobbingowa przesądza o tym, czy mobbing wystąpił czy nie?
    • jak długo ma trwać postępowanie antymobbingowe?
  • Krok trzeci – podjęcie działań po zakończeniu prac komisji
    • w jaki sposób pracodawca ma zrealizować wnioski komisji antymobbingowej?
    • czy komisja może wnioskować o zwolnienie pracownika z pracy lub nałożenie na niego kary porządkowej?
    • czy po zakończeniu postepowania przez komisję praocodawca powinien przeprowadzić rozmowę z zgłaszającym mobbing?
    • jaka jest odpowiedzialność komisji antymobbingowej za złe przeprowadzenie postępowania?
    • czy pracodawca może nakazać ponowne przeprowadzenie postępowania antymobbingowego?
    • czy pracodawca może powoływać ekspertów z zewnątrz do rozpatrzenia zgłoszenia mobbingowego?
4. KONSULTACJE TELEFONICZNE:
  • termin konsultacji należy umówić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia;
  • w celu ustalenia terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny: 797-240-556;
  • konsultacje nie umówione w terminie określonym powyżej PRZEPADAJĄ

Wykładowcy

Aleksander Kuźniar

Prawnik, specjalista z zakresu praktycznego stosowania prawa pracy oraz ochrony danych osobowych. Wieloletni Inspektor pracy PIP, Inspektor Ochrony Danych. Autor ponad 200 publikacji z zakresu prawa pracy ukazujących się na łamach takich tytułów jak: Rzeczpospolita, Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitor Księgowego, Sposób na Płace. Autor komentarza praktycznego do Kodeksu pracy wydawnictwa Infor od 2009 r. do 2021 r. oraz innych ustaw z zakresu prawa pracy. Autor licznych opinii prawnych, porad prawnych, poradników z zakresu sposobu sporządzania aktów prawa wewnątrzzakładowego, prowadzenia dokumentacji pracowniczej, planowania i rozliczania czasu pracy pracowników, regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, regulaminów ZFŚS, układów zbiorowych pracy, opinii dla prokuratury na podstawie powołania specjalisty z zakresu prawa pracy. Od 15 lat wykładowca z zakresu prawa pracy na szkoleniach, kursach otwartych i wewnątrzzakładowych.

cena szkolenia

599 PLN od osoby 99 PLN każda kolejna osoba.

cena szkolenia obejmuje

szkolenie e-learningowe, materiały, konsultacje telefoniczne - 10 minut TYLKO dla pierwszego zgłoszonego uczestnika szkolenia

dodatkowe informacje

FAKTURA zostanie przesłana na adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.

WARUNKIEM uruchomienia dostępu do szkolenia jest wcześniejsze opłacenie faktury.

TERMIN KONSULTACJI telefonicznych należy ustalić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia. TERMIN KONSULTACJI prosimy ustalić pod nr telefonu: 797-240-556 – konsultacje nie umówione w powyższym terminie PRZEPADAJĄ.

Koordynator Szkolenia

OTI
tel.: 12 635 83 65
fax. 12 635 83 65