Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w Ośrodku Pomocy Społecznej
Szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej stanowiące realizację obowiązku pracodawcy, polegającego na przeciwdziałaniu w zakładzie pracy zjawiskom i zachowaniom o charakterze mobbingowym, wynikającego z art. 943 § 1 Kodeksu pracy.
Pracodawca ma przeciwdziałać a nie czekać na zgłoszenie mobbingu – wówczas jest już za późno.
Szkolenie ma uświadomić czym jest mobbing i jakie zachowania są zabronione na terenie zakładu pracy.
Każdy pracownik OPS powinien mieć w aktach osobowych zaświadczenie ze szkolenia antymobbingowego i antydyskryminacyjnego !
Program Szkolenia
1. Dyskryminacja w miejscu pracy:
- kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?
- nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?
- czego pracodawcy robić nie wolno – co będzie potraktowane jako dyskryminacja?
- czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?
- podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?
- kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy nierówne traktowanie?
- jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?
- molestowanie i molestowanie seksualne – jako przejaw dyskryminacji w miejscu pracy.
2. Mobbing:
- jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy?
- kto może być mobberem, czy tylko pracodawca lub kierownik?
- czy to pracownicy mogą mobbingować Kierownika lub Dyrektora w zakładzie pracy?
- jak pracownik ma reagować na zachowania mobbingowe ze strony pracodawcy lub kierownika?
- jakie konkretnie zachowania przełożonego lub innego pracownika można uznać za mobbing?
- polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę - czy to mobbing?
- polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?
- czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika?
- czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?
- czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?
- na jakie zachowania kierowników musi reagować pracownik i w jaki sposób?
- zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i pracownik musi stosować się do jego poleceń ?
- jak pracodawca ma przeciwdziałać mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?
- konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co zrobić?
- kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?
- anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników - czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?
- kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?
- jakie odszkodowanie przysługuje za mobbing i kto je będzie płacił?
- czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem?
- czy anonimowe zgłoszenia mobbingowe w zakładzie pracy są dopuszczalne?
- uprawnienia pracownika w związku z działaniami mobbingowymi swojego przełożonego?
- obowiązek przeciwdziałania mobbingowi przez pracodawcę
- gdy pracownik zgłosi mobbing już jest za późno – jakie podjąć działania wyprzedzające?
3. Pracownik zgłasza mobbig i co dalej?
- Krok pierwszy – weryfikacja wstępna:
- jakie zgłoszenia należy kwalifikować jako mobbingowe?
- kto kwalifikuje, czy dane zgłoszenie wymaga powołania komisji antymobbingowej?
- kto może zasiadać w komisji antymobbingowej?
- czy członek komisji antymobbingowej może się wyłączyć ze sprawy?
- co gdy zgłoszenie dotyczy członka komisji antymobbingowej?
- kto reprezentuje pracownika przed komisją antymobbingową?
- udział związków zawodowych w komisji antymobbingowej?
- fałszywe oskarżenia o mobbing - rola pracodawcy i komisji antymobbingowej?
- co gdy mobbing zgłosił sam mobber?
- co gdy zgłoszenie mobbingowe dotyczy samego pracodawcy?
- zgłoszenie wzajemne pracowników o mobbing – czy rozpatrywać łącznie, czy odrębnie?
- w jakiej formie ma być zgłoszony mobbing?
- co gdy pracownik składa skargę mobbingową procedurą dla sygnalistów?
- Krok drugi – rozpatrzenie sprawy mobbingowej:
- wszczęcie procedury antymobbingowej po zgłoszeniu pracownika;
- powołanie komisji antymobbingowej – formalności;
- rozpoczęcie czynności przez komisję – otwarcie protokołu;
- wysłuchanie zgłaszającego mobbing oraz uszczegółowienie wniesionych zarzutów;
- dowody w postępowaniu przed komisją antymobbingową – wysłuchanie świadków, nagrania, dokumenty;
- możliwość konfrontacji przed komisja antymobbingową;
- wzywanie do złożenia wyjaśnień – czy pracownik może odmówić stawienia się przed komisją i czy grozi mu za to jakaś odpowiedzialność?
- sporządzenie protokołu z działania komisji antymobbingowej;
- jakie wnioski może zawierać protokół po zakończeniu pracy komisji antymobbingowej?
- czy komisja antymobbingowa przesądza o tym, czy mobbing wystąpił czy nie?
- jak długo ma trwać postępowanie antymobbingowe?
- Krok trzeci – podjęcie działań po zakończeniu prac komisji
- w jaki sposób pracodawca ma zrealizować wnioski komisji antymobbingowej?
- czy komisja może wnioskować o zwolnienie pracownika z pracy lub nałożenie na niego kary porządkowej?
- czy po zakończeniu postepowania przez komisję praocodawca powinien przeprowadzić rozmowę z zgłaszającym mobbing?
- jaka jest odpowiedzialność komisji antymobbingowej za złe przeprowadzenie postępowania?
- czy pracodawca może nakazać ponowne przeprowadzenie postępowania antymobbingowego?
- czy pracodawca może powoływać ekspertów z zewnątrz do rozpatrzenia zgłoszenia mobbingowego?
4. KONSULTACJE TELEFONICZNE:
- termin konsultacji należy umówić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia;
- w celu ustalenia terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny: 797-240-556;
- konsultacje nie umówione w terminie określonym powyżej PRZEPADAJĄ
Wykładowcy
Aleksander Kuźniar
Prawnik, specjalista z zakresu praktycznego stosowania prawa pracy oraz ochrony danych osobowych. Wieloletni Inspektor pracy PIP, Inspektor Ochrony Danych. Autor ponad 200 publikacji z zakresu prawa pracy ukazujących się na łamach takich tytułów jak: Rzeczpospolita, Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitor Księgowego, Sposób na Płace. Autor komentarza praktycznego do Kodeksu pracy wydawnictwa Infor od 2009 r. do 2021 r. oraz innych ustaw z zakresu prawa pracy. Autor licznych opinii prawnych, porad prawnych, poradników z zakresu sposobu sporządzania aktów prawa wewnątrzzakładowego, prowadzenia dokumentacji pracowniczej, planowania i rozliczania czasu pracy pracowników, regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, regulaminów ZFŚS, układów zbiorowych pracy, opinii dla prokuratury na podstawie powołania specjalisty z zakresu prawa pracy. Od 15 lat wykładowca z zakresu prawa pracy na szkoleniach, kursach otwartych i wewnątrzzakładowych.
cena szkolenia
599 PLN od osoby 99 PLN każda kolejna osoba.cena szkolenia obejmuje
dodatkowe informacje
FAKTURA zostanie przesłana na adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.
WARUNKIEM uruchomienia dostępu do szkolenia jest wcześniejsze opłacenie faktury.
TERMIN KONSULTACJI telefonicznych należy ustalić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od dnia realizacji szkolenia. TERMIN KONSULTACJI prosimy ustalić pod nr telefonu: 797-240-556 – konsultacje nie umówione w powyższym terminie PRZEPADAJĄ.